Szanse na biznes w różnych sektorach

Liczący 80 mln mieszkańców kraj, kusi polskich przedsiębiorców. Z własnym pomysłem na biznes nie jest łatwo się przebić, gdyż konkurencja jest duża, ale znalezienie odpowiedniej luki biznesowej może znacznie ułatwić drogę do sukcesu.

Niemcy to stabilne, zagęszczone biznesowo środowisko, gdzie z nowym biznesem trudno się przebić. Znacznie łatwiej zarobić, jeśli znajdziemy lukę na rynku usług lub produktów i mamy dobry pomysł na firmę. Najwięcej możliwości istnieje obecne w branży medycznej. To przed nią stoją ogromne wyzwania, zwłaszcza dla tych przedsiębiorców którzy swoje produkty i usługi chcieliby skierować do niemieckich emerytów.

Inne branże w których potencjał rozwoju jest wysoki to, rzemieślnictwo (w Niemczech praktycznie we wszystkich zawodach rzemieślniczych istnieją wolne stanowiska) oraz wszelkie nowe technologie, zwłaszcza informatyczne. Dla tych ostatnich Niemcy oferują ciekawe programy wspierania działalności i kredyty.

Prowadzenie własnego biznesu wymaga przemyślnych działań, dokładnego zebrania informacji na temat popytu na nasze usługi czy produkty, sprawdzenia działań konkurencji, dobrego planu biznesowego i planu działań marketingowych. W Niemczech z pewnością nie można liczyć na spontaniczny sukces – jeśli zamierzamy otworzyć firmę i zarabiać pieniądze musimy być do tego solidnie przygotowani niezależnie czy chcemy świadczyć usługi informatyczne dla niemieckich korporacji, czy remontowe dla właścicieli małych domków w Berlinie.

Jak znaleźć lukę biznesową

Zanim zdecydujemy się na otwarcie działalności warto przez jakiś czas poobserwować rynek. Prowadzenie firmy na rynku niemieckim wymaga dużego doświadczenia i to jest podstawowa rzecz którą powinniśmy się kierować – spontaniczne biznesy raczej nie mają szans. Każdy kto ma fach w ręku i potrafi dobrze posługiwać się językiem niemieckim oraz zna realia branży w której chce pracować ma szansę na spróbowanie własnych sił. Samo założenie firmy nie jest trudne – rejestracja najprostszej formy działalności gospodarczej trwa zaledwie godzinę. Dokumenty z urzędu skarbowego o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej otrzymamy pocztą.

Biorąc pod uwagę landy wschodnie i landy zachodnie istnieją tu znaczne różnice w rynku i jego potencjale.  W landach zachodnich rynek i popyt jest większy, ale większe są też koszty jakie będziemy ponosić, gdyż ceny w tym regionie są wyższe. Landy wschodnie to przede wszystkim miejsce dla małych działalności usługowych, duży biznes lokalizuje się prawie zawsze w zachodnim regionie Niemiec, głównie w największym centrum przemysłowym i biznesowym Niemiec, czyli Nadrenii Północnej-Westwalii.

Trudny niemiecki klient

Niemcy to wymagający klienci, którzy mają swoje przyzwyczajenia. W sektorze handlowym przyzwyczajeni są przede wszystkim do dużych sieci i znanych marek, co nie oznacza, ze nie są gotowi spróbować nowych produktów. W przypadku usług kluczowe znaczenie ma jakość i  terminowość w realizacji zlecenia oraz realizacja zgodna z przewidywaniami, tj. brak zmian co do ustalonej ceny, czy warunków wykonania zlecenia. Każdy przedsiębiorca musi sam wypracować sobie odpowiednią strategię działania, oraz określić wartości które będą dla niego najważniejsze i zapewnią mu przewagę nad konkurencją.

Podczas planowania działalności należy zwrócić uwagę na to czy produkty jakie chcemy oferować będą spełniały oczekiwania potencjalnych klientów i czy jesteśmy w stanie terminowo i bezproblemowo wykonać oferowaną usługę. Postarajmy się przewidzieć trudne sytuacje w jakich możemy się znaleźć aby być przygotowanym zanim się one pojawią. Dobra renoma to najlepsza reklama, zadowoleni klienci, będą polecali nasze usługi znajomym.

Wiele firm popełnia błędy starając się być najtańszym oferentem na rynku. Cena jest ważnym aspektem przy podejmowaniu decyzji zakupowych ale naszą strategię powinniśmy ustalić tak, aby dobrze zabezpieczyć się również na wypadek pojawienia się trudnych sytuacji, np. dłuższego okresu bez dopływu gotówki. Bycie najtańszym daje szansę na więcej zleceń, ale warto wziąć pod uwagę czy na pewno pokryje to wszystkie nasze koszty związane z prowadzeniem działalności i pozwoli firmie przetrwać na rynku. Nie zawsze i nie w każdej branży najniższa cena jest aspektem kluczowym, ważne są również inne wartości które możemy zaoferować.

Duże szanse w usługach skierowanych do osób starszych

Niemcy to kraj starzejącego się społeczeństwa, zmiany demograficzne są tam wyjątkowo  niekorzystne dla gospodarki, jednocześnie system sam w sobie nie jest przygotowany na to, że w kraju żyje tak dużo starszych osób, już od wielu lat Niemcy mówią, że największym popytem będą cieszyły się usługi i produkty dla osób starszych oraz wszystko to co związane ze zdrowiem.

W tej branży szansę na sukces mają przede wszystkim małe firmy usługowe, które będą potrafiły dopasować się do oczekiwań osób starszych. Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów:

  • opieka nad osobami starszymi w domu, pomoc w różnych zajęciach domowych,

  • pielęgniarki domowe,

  • kawiarenki dla osób starszych  z dedykowanymi zajęciami,

  • fizykoterapia, gimnastyka,

  • domowy fryzjer i kosmetyczka,

  • dietetyczka z wizytami domowymi,

  • krawiec z wizytami domowymi,

  • usługi turystyczne skierowane do osób starszych.

Pomysły tutaj praktycznie się nie kończą. Tego rodzaju usługi to dobry pomysł na pracę dla osób znających dobrze język niemiecki i region w którym chcą prowadzić działalność. Do starszych osób łatwo jest dotrzeć przez reklamy w prasie oraz ulotki dystrybuowane bezpośrednio do domów. W opiece i usługach kierowanych do osób starszych mają szanse przetrwać te firmy, które wyraźnie zmniejszają ilość kosztów swoich usług. W tym przypadku cena jest bardzo ważnym aspektem, niemieccy emeryci nie mają aż tak zasobnego portfela jakby mogło się to nam wydawać.

Usługi budowlane

Duże szanse dla małych i dużych firm istnieją również w sektorze budowlanym. We wschodnich Niemczech klienci przyzwyczaili się już do polskich usług i cieszą się one dużym powiedzeniem. Od 2004 r. Polacy chętnie zakładają jednoosobowe działalności gospodarcze w branży budowlanej. Niemiecka gospodarka budowlana jest stabilna i wytrzymała na wahania koniunkturalne, a niemiecki rynek usług budowlanych należy w skali światowej i w skali europejskiej do jednego z najatrakcyjniejszych rynków w tej branży. Również prognozy na najbliższe lata są w tej branży optymistyczne, branża ta może liczyć na stabilny wzrost.

Od 1 maja 2011 r. polskie przedsiębiorstwa branży budowlanej nie muszą już starać się o kontyngenty oraz pozwolenia na pracę dla delegowanych pracowników, by wykonywać prace budowlane w Niemczech. W praktyce umożliwiło to świadczenie usług budowlanych na całym terenie Niemiec (wcześniej w regionach z wyższym bezrobociem było to praktycznie niemożliwe).

Szacuje się, że liczba wolnych zleceń w tej branży zwiększa się corocznie o 4 proc. Największy wzrost koniunktury widać szczególnie w budownictwie naziemnym, gdzie wzrost zleceń w ciągu roku wynosi 5,4 proc. W samych miejscach letnich branża ta wypracowuje corocznie 8,5 mld euro miesięcznie. Zatrudnienie na stałe znajduje tutaj 731 tys. pracowników budowlanych. Biorąc pod uwagę mniejszą liczbę zleceń w tej branży widoczną w ostatnich latach w Polsce, Niemcy stały się szansą rozwoju tego rodzaju biznesu, rynek kusi fachowców i umożliwia podjęcie legalnego zatrudnienia również poprzez samodzielne świadczenie usług.

Branża ta rozwija się w Niemczech szczególnie dobrze dzięki wzrostowi zainteresowania wśród Niemców inwestowaniem pieniędzy w nieruchomości. Wzrost wydanych zezwoleń na budowę domów i mieszkań zwiększył się w Niemczech wciągu ostatniego roku aż o 41 proc. Lokowanie pieniędzy w nieruchomości Niemcy postrzegają jako najlepszą i najpewniejszą formę inwestycji. Dużym powodzeniem cieszą się również wszelkiego rodzaju usługi remontowe. W niektórych miastach, takich jak np. Dusseldorf, Polacy praktycznie w całości przejęli tę branżę. Zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi jest duże w całych Niemczech.

Liczba nowych inwestycji budowlanych jest w Niemczech tak duża, ze sektor nie radzi sobie ze znalezieniem pracowników i usługodawców. Niemcy liczą, że lukę tę zapełnią firmy i pracownicy z Polski. W najbliższej przyszłości trzeba się jednak liczyć ze wzrostem kosztów prowadzenia działalności w sektorze budowlanym. Ceny materiałów budowlanych systematycznie rosną. Zwiększają się również koszty wynagrodzeń, gdyż rosną stawki minimalne dla pracowników budowlanych, za jakiś czas mogą one osiągnąć bardzo wysoki pułap, dlatego koszty zatrudniania pracowników będą rosły. Jest to bardzo dobra wiadomość dla fachowców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, gorsza dla tych którzy prowadzą duże firmy i zatrudniają wielu pracowników.

Kasy socjalne gospodarki budowlanej, tzw. SOKA-Bau obliczyły, że  liczba pracowników budowlanych przybyłych do Niemiec po zniesieniu barier zatrudnienia w ciągu 5 miesięcy od otwarcia rynku pracy zwiększyła się dwukrotnie. Dane dotyczą pracowników ze wszystkich krajów unijnych dla których zakończył się okres przejściowy, tj. Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Litwy i Estonii. Mimo tego, trudno mówić o zalewie niemieckiego rynku budowlanego przez pracowników ze wschodu, gdyż w sumie stanowią oni jednie 1 proc. wszystkich pracowników pracujących w branży budowlanej w Niemczech (tak sytuacja wyglądała pod koniec 2011 r.) z czego 2/3 stanowili Polacy. Pracownicy z Czech i Węgier to kolejne 20 proc. zatrudnionych  do pracy w niemieckim budownictwie. Pracownicy budowlani najczęściej wyjeżdżają do Land Bayern, który jest jednym z najbogatszych landów w Niemczech, Land Hessen (Frankfurt nad Menem również jest jedną z głównych destynacji polskich budowlańców), kolejne miejsce zajmuje Nadrenia Północna-Westwalia. Znacznie mniej jest pracowników budowlanych w rejonie wschodnich Niemiec, gdzie już w 2011 r. istniało duże zapotrzebowanie na pracowników, ale tutaj stawki są niższe, dlatego większość osób szuka zatrudnienia na zachodzie. Wschód ma jeszcze w znacznym stopniu niezapełnioną lukę biznesową w tym sektorze.